Yurt Dışında Eğitim ve Erasmus Programı

Bugün akşam saatlerinde elime geçen bir mail sonucu bu yazıyı yazmaya karar verdim. Blog vasıtasıyla şu güne kadar ve bundan sonra gireceğim tüm yazılı sınav, mülakat,başvuru ve değerlendirme süreçlerini mümkün olduğunca paylaşmaya çalışacağım. Bunu yapmamdaki asıl amaç ise internette özellikle de ekşisözlük'te bu tip konularda kişilerin yanlızca şahsi fikirlerine yer vermeleri bunun sonucu olarak da asıl merak edilen bilginin elde edilemeyişidir. Eylül ayı sonunda "Sözleşmeli/Muvazzaf Subay Temini" sınavı ilgili bilgi vereceğim. Şimdilik bu konuyu es geçiyorum.
E-Mail bizzat Ulusal Ajans'tan yani Türkiye'deki tüm yükseköğretim kurumları ve kamu kuruluşları ile özel sektörün eğitim,kültür ve benzeri konularda Avrupa ile işbirliği içerisinde karşılıklı oluşturdukları programları denetleyen kuruluşun halkla ilişkiler koordinatöründen geldi. Daha önce bu programdan yararlanan adayların fikir ve görüşlerini "Eğitim ve Gençlik" dergisi adı altında yayınlamak istiyorlarmış. Sadece yazılı olarak değil üniversitelerde sunumlarla da bu konuda bilgi verilmesi taraftarıyım. Çünkü öğrenciler bu konuda yeterince bilgilendirilmiyorlar. Sistemin de bazı hataları var ancak bu konuya fazla girmek istemiyorum.

Öncelikle yurtdışı eğitimi için pahalı Amerikan Üniversitelerinin tercih edilmesini bir türlü anlayamıyorum. Avrupa'da asırlardır her konuda eğitim veren birçok kaliteli üniversite varken neden masrafa girip Amerika'ya gidiliyor anlamak çok güç. Kaldı ki Avrupa'da bulunan gözde üniversiteler de burslu olarak seçilmiş az sayıda öğrenciyi bünyesine katabiliyor. Yani durum Türkiye'deki özel üniversiteler ile hemen hemen aynı. İşte burada imdadımıza Erasmus Programı yetişiyor.

Lisans ve Yüksek Lisans öğrencilerinin faydalanabildiği bir program olan Erasmus en son 2008 yılı Ocak ayında yapılan düzenleme ile 2 kategoriye ayrıldı. Bunlar "Erasmus Öğrenci Hareketliliği" ve "Erasmus Staj Hareketliliği". Ben Ankara Üniversitesi Kimya Mühendisliği Lisans Öğrencisi olarak Erasmus Staj Hareketliliği Programına 2007-2008 öğretim yılı yaz döneminde katıldım. Bu nedenle öğrenci hareketliliği hakkında çok fazla yorum yapamıyorum fakat sürecin hemen hemen aynı olduğunu arkadaşlarımla görüşmelerime dayanarak söyleyebilirim.

Bu programa Lisans veya Yüksek Lisans öğrencisi olarak (Dikkat!! Lisans'ta değişim, YL'da staj hakkını kullanmak, ki her birinden hayatınız boyunca bir defa kullanma hakkınız var, bana göre en doğrusu) başvuracak kişinin yapması gereken ilk iş kesinlikle kendi üniversitesinde alttan bir dersinin olmamasına ve ortalamasının en az 2.7/70 civarı olmasına dikkat etmesidir. Bu şart staj için aranmıyor yine de staj için başvuran kişi sayısında artış olması durumunda değerlendirme not ortalaması, ingilizce sınav puanı (Ankara'da Tömer tarafından yapılıyor.) ve mülakat notlarından elde edilen ortalama bir puana göre yapılıyor. Bunlar üniversite kurulu tarafından yapılan değerlendirmelerdir ve sizin yurtdışı stajı için yeterli olup olmadığınız fikrinin oluşmasında üniversitelerin A.B Ofislerine yardımcı olur. Aslında son aşamadır ama en başta yazıyorum ki bu özelliklere sahip değilseniz bu işe kesinlikle girişmeyin!

Diyelim ki gerekli nitelikleri taşıyorsunuz yani bu konuda hiçbir sorun yok. Şimdi sıra 2. aşamaya yani gidilecek üniversite veya kurumu bulmaya geldi. Bir niyet mektubu hazırlayın. İnternette birçok örneğini bulabilirsiniz. Gitmek istediğiniz ülkeyi-üniversiteyi-(mümkünse akıcı konuşabildiğiniz dilde olsun özellikle staj zamanında) seçin ve bölüm başkanlarına, koordinatör hocalara, kurumlardaki sorumlulara ve asistanlara bu mailleri hiç çekinmeden yağdırın. Yağsın diyorum çünkü bolca geç ve olumsuz yanıt alacaksınız. Pes etmek yok. Sonunda olumlu yanıt aldınız! Geçelim 3. aşamaya.. Evraklar belgeler vs.. vs..

Yurtdışına gideceksiniz fakat pasaportunuz yok? Hemen öğrenci işlerine uğrayarak "öğrenci pasaport harç muafiyeti" kağıdını alıyoruz ve doğruca il/ilçe Emniyet Müdürlüğü'nün pasaport işleri daire başkanlığında alıyoruz soluğu. Gerekli belgeler nüfus kağıdı fotokopisi ve 4 adet fotoğraf (her ihtimale karşılık biyometrik çektirin bazı ülkeler aksini kabul etmeyebiliyor, Almanya gibi) . Pasaport almanız sabah yapılan başvurularda (sabah derken 07:00dan bahsediyorum) küçük şehirlerde en fazla akşam üstünü bulurken, İstanbul, Ankara gibi büyük şehirlerde 1,2 gün sonrasına sarkabiliyor. 80 ytl civarı "defter parası" adı altında alınan pasaport defteri ücretini de yanınıza almayı unutmayın. (Son zamla birlikte 120 civarı olmuş sanırım). Öğrenci olduğumuzdan 2 senelik pasaporta tek kuruş harç ödemiyoruz. (En kıyak durumlardan biri de bu)

Sıra geldi vizeye.. Fakat uykum geldi yarın kaldığım yerden devam..

Yarın: Vize Başvurusu ve Tüm Belgelerin A.B Ofisine Teslimi
Alınacak Hibe Miktarları
Para Çekme ve Yatırma Sorunları
Uçak Biletleri
Yolculuk ve İlk Gün!

Yorumlar

Popüler Yayınlar